Kritiikki näkyy! -hankkeella oli ilo tehdä yhteistyötä Helsingin yliopiston teatteritieteen esittävän taiteen kritiikki -kurssin kanssa keväällä 2022. Opiskelijat tekivät kurssitöinään hankkeen ”Kritiikin uudet tavat” -osa-alueeseen sopivia töitä. Uudet tavat saavat näkyä muodossa tai mediassa, lähestymistavoissa tai näkökulmissa. Kritiikin uudet tavat pyrkii tuomaan taidekritiikkiä näkyväksi uusilla alustoilla, luomaan uusia näkökulmia ja kirjoitustapoja. Kritiikki ei toki vanhastaankaan…

Lue lisää

Kuinka olemme tottuneet näkemään ja ajattelemaan? Kevään esitykset Aleksis Kivi ja Armageddon kiinnittyvät kaanoniin omalla tavallaan. Myös: ylijääneet Kivi-vitsit. Kritiikki näkyy -hankkeen Kritiikin uudet tavat -sarja julkaisee esittävän taiteen kritiikin kurssilaisten (Teatteritiede, Helsingin yliopisto)töitä. Kääk – aina tätä samaa -podcastin tekivät Anu Karanto, Leena Kärkkäinen ja Maria Sairanen. Artikkeli Kritiikin uudet tavat: Armageddon ja Aleksis…

Lue lisää

Teatteri Takomon Kipeä esitys kutsuu käsittelemään kroonista kipua. Puhekielisen dialogikritiikin toteuttuvat Nelly Hakkarainen ja Aida Piirainen. Teksti on osa Kritiikin uudet tavat -sarjaa.   NELLY: Oltiin katsomassa Kipeää esitystä Takomolla 02.04.2022, mutta päätettiin käydä esityksen jälkeinen keskustelu näin kirjallisesti dialogimuodossa. Oli vaikea pidätellä, että ei heti esityksen jälkeen alettu purkamaan kokemusta. Kipeä esitys on Julia…

Lue lisää

Vulvan ja binäärisen sukupuolirakennelman kulttuurihistoriaa valottava Kielletty hedelmä luottaa siihen, että puhuminen keventää mieltä. Millä tavalla tekijän näkökulma voisi olla läsnä kritiikissä? Hyvin lähelle tekijöitä menevän haastattelutyön toteuttivat Onni Härkönen ja Taisiya Kostyuk. Teksti on osa opiskelijatöiden julkaisukokonaisuutta Kritiikin uudet tavat -sarjassa.   I Viis muodollisuuksista: Helsingin Ylioppilasteatterin Kielletty hedelmä  Helsingin yliopiston Kaisa-talo alkaa hitaasti…

Lue lisää

Kritiikki näkyy! -hanke on valinnut kriitikot Suomesta ulkomaille suuntautuviin residensseihin. Syksyn ja talven aikana järjestettävät residenssit suuntautuvat lähialueille, Baltiaan ja Pohjoismaihin. Residenssihakemuksia tuli yhteensä 18, selvästi suosituin oli kirjallisuuden alan residenssi. Residenssien tarkoitus on tukea kriitikoita työssään, vahvistaa ammattitaitoa sekä luoda verkostoitumismahdollisuuksia lähialueiden taidetoimijoiden ja taiteesta kirjoittavien välille. Residenssikriitikot kirjoittavat blogimerkinnän hankkeen verkkosivuille. Kolmivuotista Kritiikki…

Lue lisää

Caryl Churchillin näytelmät Surma ja Sanantuoja saivat ensi-iltansa Kansallisteatterissa keväällä 2022. Matilda Miettinen, Laura Tapio ja Kristiina Vartia keskustelevat apokalyptisista tunnelmista ja analysoivat näytelmää. Kritiikin uudet tavat on Kritiikki näkyy! -hankkeen uusia kritiikin muotoja ehdottava osa-alue. Nyt julkaistavat työt ovat valmistuneet Helsingin yliopiston teatteritieteen kritiikkikurssilla kevään 2022 aikana. Kurssia ohjasi Katri Tanskanen. Artikkeli Vakavaa mutta…

Lue lisää

Hysteria-esityksessä katsojat muuttuivat linnuiksi. Lintuperspektiivistä kritiikin kirjoitti Margareeta Lauronen. Teksti on osa opiskelijatöiden julkaisukokonaisuutta Kritiikin uudet tavat -sarjassa.   Ostetun lipun vastineeksi sai ohjeet ja pääsyn unimaailmaan, leikkikenttää muistuttavaan hybridiin. Olin vaihtanut kirjavat sulat mustiin ja kasvattanut nokan, juuri kuten oli neuvottu. Jos myöhästyy, jää oven taa. Lähmijät ja epäkunnioittavat moukat poistetaan tilasta välittömästi. Haukan…

Lue lisää

Kritiikkiä pidetään vanhastaan lähinnä mielipiteen ilmauksena ja editorit käyttävät silkkihansikkaita. Kun kriitikko tunkeutuu yksityiselämän puolelle, käytäntö voi kostautua pahasti. Vesa Rantaman blogikirjoitus ehdottaa taidekritiikkiin parempaa editointia. Jukka Mallisen Parnassossa (3/2022) julkaistussa kirjoituksessa ”Painetaan legenda” oli niin vakavia virheitä, että vähemmän vakavat hautautuivat niiden alle. Syystä virheiden takana ei olla vielä puhuttu: kritiikkitekstejä kohdellaan Suomessa perinteisesti…

Lue lisää

Under de senaste åren har flera operaföreställningar seglat upp i Mariehamn med lokala aktörer, och med tanke på vårt ö-rikes småskalighet och det stora maskineri en operaföreställning kräver är det anmärkningsvärt. Vi kan knappast konkurrera med de stora operahusens påkostade uppsättningar, men operor i en mindre skala på en liten scen kan ändå vara en…

Lue lisää

 J. W. v. Goethe, Italian matka päiväkirjoineen. Valikoiden suomentanut ja johdannon laatinut Sinikka Kallio. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Taide, 1992. 377 sivua.H. K. Riikoinen kirjoittaa: Vuosisatojen ajan kiinnostava osa Euroopan kulttuurihistoriaa ovat olleet matkat antiikin ja renessanssin muistomerkkien äärelle Italiaan ja erityisesti Roomaan. 1700-luvun lopun kuuluisin Italian-matkaaja oli Johann Wolfgang von Goethe. Hänen suuri matkansa tapahtui syyskuusta…

Lue lisää

Islandic critic and poet Ásgeir H Ingólfsson was the first one to take part in residencies arranged by Shine on, Critique! He visited Helsinki in May, and took part in Helsinki Lit literature festival. We have requested a blog from all of our resident art critics – here goes the first!   Arriving from my…

Lue lisää

Kiinnostaako kritiikin kirjoittaminen? Tarvitsetko jäsennystä urasuunnitelmiin tai palautetta apurahahakemuksesta? Vai olisiko yleisempi keskustelu jostain kritiikkiin liittyvästä seikasta tarpeen? Klinikalle on aikoja varattavaksi perjantaille 13.5.2022 klo 10-12. Ajan voi varata osoitteesta . Varaa aika viimeistään keskiviikkona 11.5.2022. Kerrothan ajanvarauksessa, mistä on kyse. Kerro myös, toivotko tapaamista Zoom-videoyhteydellä vai puhelimitse. Kaikki ajat ovat etänä. Tapaamiset kestävät 20-30…

Lue lisää

The Shine on Critique! project is seeking applicants for five residencies aimed at art critics travelling from Finland. The application period is open until May 16. Applications can be submitted in Finnish, English or Swedish. The residencies are aimed at critics working with various artforms. The included fields are literature, dance/theatre, visual arts, film, and…

Lue lisää

Vera Vala: Aprikoosiyöt, Gummerus 2021. Kansikuva: Gummerus.Joel Kuortti kirjoittaa:”Menneisyys kuin musta aukko”  Vera Vala jatkaa Italiaan sijoittuvien teosten kirjoittamista. Tällä kertaa kyseessä ei ole Adrianna de Berllis -dekkari, kuten hänen kuusi edellistä kirjaansa vaan jännitystä ja romantiikkaa tarjoava Aprikoosiyöt(Gummerus 2021). Keskeinen hahmo on suomalainen Laura, 38-vuotias osa-aikainen palkanlaskija, joka ei ”enää tiedä kuka minä olen”. Hänen…

Lue lisää

 Karel Čapek, Salamanterisota. Suom. Reino Silvanto. Helsinki: WSOY, 1938. 2. painos 1962. Bo Pettersson kirjoittaa: Joskus sitä muistaa missä ja milloin on lukenut tietyn kirjan, varsinkin jos se on tehnyt vaikutuksen. Karel ČapekinSalamanterisodan (1936) otin mukaan astuessani armeijaan Dragsvikin varuskuntaan syksyllä 1982, osin koska se oli sopivan pieni pokkari, osin koska halusin pitää yllä suomen…

Lue lisää

Lue lisää

Lue lisää

Lue lisää

Lue lisää

Lue lisää