Kahdeksas osa Björk-sarjaa etenee hyvää vauhtia kohti kirjapainoa. Jos kaikki sujuu kuten on suunniteltu, Juhannusyön painajainen on lukijoilla kesäkuun alussa. Tällä kertaa romaanin vuodenaika osuu kohdalleen ilmestymishetken kanssa: sen tapahtumat alkavat juhannusviikolla 1922, mystiset kuolemat ajoittuvat juhannusyöhön ja Björk pääsee tutkimaan niitä juhannuspäivänä 24.6. Kirjan lopussa ollaan vielä kesäkuun viimeisen päivän puolella. Sarjani perusasetelman valitsin…

Lue lisää

    Top Hitch #1 Epäilyksen varjo (1943)  Olipa kerran viattomassa kaupungissa viaton talo, jossa asui viaton perhe, kunnes kaupunkiin perheen saapui vieraaksi kavala eno Charlie...   Epäilyksen varjo on nimeään myöten hupsun oloinen kauhusatu elokuvaksi. Syy sen onnistuneisuuteen kauhun ja pikkukaupunki-idyllin yhdistämisessä on filmaaminen aidoissa oloissa, kalifornialaisen pikkukaupungin kaduilla ja taloissa, mikä oli tuohon…

Lue lisää

    Top Hitch #2 Vaarallinen romanssi (1959) Oscareiden sijaan voitaisiin jakaa Alfred-palkintoja parhaille Hitchcock-tyyppisille suorituksille kuvauksessa, käsikirjoituksessa ja sellaisessa näyttelijätyössä joka sopisi mies/nais-rooliin Hitchcock-elokuvassa. Tai sitten niitä pystejä voisi jakaa edes Hitchcockin oman tuotannon sisällä.   Parhaan dialogin Alfred-palkinnon saisi Vaarallinen romanssi. Parhaan musiikin Alfred-palkinnon saisi Vaarallinen romanssi.  Parhaan värisävytyksen Alfred-palkinnon saisi Vaarallinen romanssi.…

Lue lisää

    Top Hitch #3 Pelastusvene (1944) Elonetin mukaan Pelastusveneon tullut televisiosta ainoastaan kolmesti: Yleltä 1962 ja 1971 ja MTV3:lta 1990. Ilmeisesti en nähnyt sitä edes lapsena, vaikka muuten Hitchcockin elokuvat tuntuvat olleen lapsuuden keskeisimpiä filmikokemuksia. Kun pari vuotta sitten näin Pelastusveneen lähes sattumalta se tuntui tavattoman kiehtovalta juuri siksi, että siinä oli niin pieneen tilaan…

Lue lisää

  Top Hitch #4 Notorious (1946)   "Ensimmäisen vuoden filmiopiskelijoiden työt näyttävät ingmarbergmanilta. Toisen vuoden filmiopiskelijoiden työt näyttävät alfredhitchcockilta."   Näin oli vuonna 1972 Yhdysvalloissa. Miten lie nykyään? Ehkä ensimmäisen vuoden filmiopiskelijoiden työt näyttävät gasparnoélta ja toisen vuoden quentintarantinolta?   Vaikea on kuvitella, että kukaan haluaisi enää tehdä sellaista elokuvaa kuin Notorious, vaikka taitoja olisikin.…

Lue lisää

  Top Hitch #5 Takaikkuna (1954)   Takaikkuna on elokuva televisioruutujen täyttämästä Greenwich Villagen takajulkisivusta, jota jalkansa särkenyt valokuvaaja Jeff tirkistelee ikkunastaan. Elokuva vie katsojan vieläkin perusteellisemmin ja vieläkin lähemmäksi miehen uhkarohkeaa kurkistusta moraalittomaan maailmaan, mutta turvalliselta etäisyydeltä. James Stewartin esittämä valokuvaaja toimii välittäjänä katsojan mahdollisille reaktioille. Stewartin hahmo Jeff on playboy, joka on tottunut…

Lue lisää

   Top Hitch #6 Muukalaisia junassa (1951) Käsikirjoittaja Arthur Laurentsin mukaan sekä Montgomery Cliftiä että Cary Grantia kysyttiin Köyden osoitteleviin homorooleihin. Molemmat kieltäytyivät, mutta tilalle saatiin Farley Granger, joka making of -raidalla ei kumminkaan kommentoi mitä ajattelee tällaisesta eksploitaatiosta. Vain muutama vuosi myöhemmin Hitchcock roolitti Grangerin toiseen, homosuhdetta piilotellummin käsittelevään elokuvaan Muukalaisia junassa. Siinäkin homoutta käsitellään…

Lue lisää

  Top Hitch #7 Köysi (1948) Eihän se ongelmatonta ole, tämä mr. Hitchcockinohjausten läpikäyminen. Välillä tuntuu siltä kuin etsisi timantteja Harvey Weinsteinin tuotannosta. Silti katsoisin Marnienkinuudelleen jos vain pitäisin siitä. En ole koskaan pitänyt.   Köydestä taas olen aina pitänyt ja edelleenkin se jaksaa yllättää. Se on vieläkin kontrolloidumpi kuin Vertigo, mutta täysin eri tavalla. Elokuva…

Lue lisää

  Top Hitch #8 Vertigo (1958)   Pitkät komeat kamera-ajot, hellän intiimistä kasvokuvauksesta huolellisiin skenaarioihin siirtyvät kohdistukset ja liioitellun koodaavalta vaikuttava värien käyttö huipentuvat Vertigossa. Tästä rakentui Hitchcockinperintö: katsojalle annetaan sopivan vähän mahdollisuuksia pysyä kärryillä juonesta, mutta kameran ja leikkausten hämärällä logiikalla kerronta tuntuu pitävän meidät siellä missä tapahtuu jotain ratkaisevaa. VertigossaHitchcock halusi kokeilla jälleen…

Lue lisää

  Top Hitch #9 Noiduttu (1945)  Kaikkien Hitchcock-filmien joukossa Noiduttu on se kaikkein selittelevin elokuva. Muistan pitäneeni siitä lapsena tavattomasti, ja elokuvahan on kuin fantasiasatu, jossa prinsessa selvittää noidutun pronssin kirouksen. Eipä ihme, että kun aloin 15-vuotiaana lukea Freudia niin sen höpinät vaikuttivat ihan fantasialta nekin.   Mutta myöhemmin juuri elokuvan selittelevyys,  höpötieteistä höpöintä eli…

Lue lisää

  Top Hitch #10 Psyko (1960)   Elonet-tietojen perusteella pystyn todistamaan, että tosiaankin näin Psykontelevisiosta helmikuun neljäs päivä vuonna 1974, juuri ennen kuin lähdimme myöhäjunalle vastaan Irma-tätiä ja Mauno-serkkua. Itse en kyllä antaisi 10-vuotiaan katsoa Psykoa edes aikuisten seurassa. Mutta jos on sellaisen elokuvan nähnyt lapsena niin kai sitten aikuisena kestää katsella vaikka ranskalaista taidegorea?…

Lue lisää

  Top Hitch #11 Nainen katoaa (1938)   Yleensä ne ovat miehet, jotka Hitchcockin elokuvissa katoavat, mutta sotaa edeltävän ajan tunnelmissa valmistuneesta tarinasta voi tietysti ajatella, että nyt kyse on äitien tai peräti kuningattaren ("The LADY Vanishes") edustaman imperiumin ja aateliston symbolisesta katoamisesta. Elokuvan britti-ylistykseen ja -nationalistisuuteen nähden on oireellista, että sen takaama kassamenestys vakuutti…

Lue lisää

  Top Hitch #12 Rebekka (1940)    Katsoin tänä keväänä yhden käsittämättömän kehnon Rebekan. Laatuohjaaja Ben Wheatley oli jostain syystä halunnut tehdä suoratoistopalvelulle kaikin tavoin sisäsiistin mutta elottoman tulkinnan (2020) juuri tästä du Maurierin klassikkoromaanista. Miespääosan Armie Hammer ei katso varmaan kertaakaan rakastettuaan kasvoihin ja minä katsojana toivon ettei minunkaan tarvitsisi; uutta rouva de Winteriä…

Lue lisää

  Top Hitch #13 Vaarallisia valheita (1941)   Mikä on Hitchcockin elokuvien vuodenaika? Ehkä lämmin kevät tai leuto syksy. Vaarallisia valheita eli Suspicion alkaa helmi-maaliskuun vaihteesta, juuri kun aatelisten suosima metsästyskausi huipentuu. Tarina etenee tästä reipasta tahtia eteenpäin, mutta vuodenaika ei tunnu muuttuvan miksikään. Cary Grant esittää tämän jähmettyneen maailman kustannuksella toimivaa viekkaan nopeaotteista metsästäjää, joka…

Lue lisää

 Top Hitch #14 Täydellinen rikos (1954)  Täydellinen rikos tuli Suomessa ensi-iltaan jo samana vuonna kuin kotimaassaan, mikä osoittaa Hitchcockin vakiintuneen kansainväliseen maineen. Yllättävää on se, että elokuva nähtiin Suomen televisiossakin jo 1967, vaikka aniharva pystyi katsomaan sen väreissä. Tai varsinkaan kolmiulotteisena kuten alkuperäisessä teatterilevityksessä.   Täydellinen rikos on oikeasti täydellinen elokuva, sikäli kun kriteerinä pidetään…

Lue lisää

  Top Hitch #15 Viidennen kolonnan mies (1942)  Ylen Teemalta Viidennen kolonnan miestuli viimeksi 2009, mutta Suomessa se nähtiin ensi kertaa helmikuussa1945, kun Lapin sota oli vielä meneillään. Jännä olisi tietää, millaisia ajatuksia elokuvan natsipahikset ovat herättäneet suomalaisissa katsojissa, jotka ovat valtionsa kyydissä vastikään päättäneet, että ohhoh natsit ovatkin aseveljien sijaan pahiksia.   Yhdysvalloissa elokuva…

Lue lisää

  Top Hitch #16 39 askelta (1935)  Hitchcock-entusiastien on ollut vaikea selittää, miten ja missä vaiheessa ohjaajasta kehittyi ohjaajamestari, koska 1920–1930 -lukujen tuotannossa aiheet vaihtelevat sen mukaan mitä töitä oli tarjolla. Mykkäkaudella studiot olivat Englannissakin pieniä pyrkien täyttämään markkinat volyymilla ja saamaan elokuvat valmiiksi kahdessa viikossa.   Kuudestatoista varhaisesta Hitchcock-ohjauksesta vain neljä on varsinaisia jännäreitä, ja…

Lue lisää

  Top Hitch #17 Sabotaasi (1936)   Klassikkoasemastaan huolimatta Sabotaasi ei ole ollut kovinkaan yleisessä levityksessä, kun Suomenkin televisiossa se on viimeksi nähty 1989 (TV1). Siksi varoitettakoon, että tulen kertomaan  spoilerin, joka muuttaa keskellä elokuvaa tavan, jolla tätä jännäriä katsoo ja moralisoi.   Jokaisessa Hitchcock-elokuvassa on tietty kohtaus, joka nostetaan kaiken muun yläpuolelle, ikään kuin…

Lue lisää

  Top Hitch #18 Mies joka tiesi liikaa (1956)  Eilen katsotun Riviera-filmin tavoin myös tämänpäiväinen Hitchcock-klassikko hyödyntää 1950-luvulla syntynyttä kaukomatkailun trendiä. Mies joka tiesi liikaa -elokuvan ensimmäiset kolme varttia vietetään Marokossa, missä Doris Dayn ja James Stewartin esittämä pariskunta sotkeutuu kansainväliseen rikosjuoneen ja menettää poikansa rikollisten käsiin. Marokolla ei muuta merkitystä tapahtumapaikkana olekaan kuin eksotiikka,…

Lue lisää

  Top Hitch #19 Varkaitten paratiisi (1955)  Tämä on se Hitchcockinuran elokuva, jossa ollaan eniten nakuna ja käytetään eniten hyväksi technicolor-kuvan maisemakorttiestetiikkaa. Näin elokuva pyrkii itse perustelemaan suljetun paratiisimaailmansa. Missään ei ole sininen niin äveriästä ja rusketus niin seksikästä kuin Rivieralla ranskalaisten duunareiden edessä flirttailevilla amerikkalaisilla.Tämä on Hitchcockin kuollut klassikko. Kuin H-museossa vierailisi. Silti sillä…

Lue lisää