Aluksi. Huomaan kerran, pari kuussa, että minut tägätään somessa keskusteluun, jossa jostakin [yleensä historian] oppikirjasta [peruskoulu tai lukio] on löytynyt jotain virheellistä tai vanhentunutta: naisia on kovin vähän, alkuperäiskansoja on varsin niukasti, käytetään sanoja kuten tiedemies / ruots. vetenskapsman, vaikka hyvin perustellusti nykyään voisi puhua tutkijoista tai tieteentekijöistä, ruots. esim. forskare. Ihan ensiksi sanon, että…

Lue lisää

Päivystävän folkloristin kollektiivista kukaan ei saanut ylioppilaskirjoituksissa yhtäkään laudaturia. Pääsykoevalinnat yliopistoihin avasivat kaikille polun, joka on kuljettanut jo jatko-opintoihin asti. Kahdentoista laudaturin ylioppilas aikoo opiskella lääkäriksi! Yhdentoista laudaturin ylioppilaalle kaikki ovet avoinna! Joka kevät ylioppilaskirjoitusten aikaan mediaan nousee juttuja, joissa esitellään vuosikurssin parhaimmat ylioppilaskokeiden arvosanat saaneita nuoria, näiden opiskelutapoja sekä tulevaisuuden suunnitelmia. Viime vuosina ylioppilastodistuksen…

Lue lisää

Paljon keskustelua herättänyt lukion tuntijakokeilu sai kulttuurihistorian opiskelija Iida Mäntyniemen pohtimaan kokeilun vaikutuksia ja ottamaan aiheeseen kantaa. Kokeilu ja blogikirjoitus herättävät miettimään millaiseen nykyisyyteen ja tulevaisuuteen, niin henkilökohtaisen elämän ja kasvun kuin työelämän ja yhteiskunnankin kannalta, ”historiaton” lukio oppilaitaan ohjaa ja valmistaa. Luokkaistumisen lukio Iida Mäntyniemi Vuodesta 2016 alkaen Suomessa on ollut meneillään opetus- ja…

Lue lisää

Pitkän matematiikan vaikutus yliopiston opiskelijavalinnoissa on ollut viime aikoina tapeteilla. Ajattelin jakaa omia muistikuviani Vehkalahden yläasteelta (kuhnta yhdistynyt Haminaan ja entinen koulurakennus tuhottu homekouluna) ja ajatuksista linjasta yläaste (nyk-. yläkoulu) – lukio – yliopisto.Oppilaanohjaus yläasteella oli sangen yksioikoista. Merkittävin istunto oli 9. luokalla eli vähän ennen lukioon tai ammattikouluun siirtymistä. Itse halusin luonnollisesti lukioon ja…

Lue lisää

Tunnilla oli puhetta opiskelijoiden kanssa fiktiivisten elokuvien antamasta historiakuvasta. Ohessa lista, jolla pääsee alkuun eri aikakausiin tutustuessa. Tarkoituksena ei ole katsoa kaikkea vaan listasta voi valita mieleisiään. Osaa voi olla … Lue loppuun →

Lue lisää