Julkaisuseuranta
Paljon keskustelua herättänyt lukion tuntijakokeilu sai kulttuurihistorian opiskelija Iida Mäntyniemen pohtimaan kokeilun vaikutuksia ja ottamaan aiheeseen kantaa. Kokeilu ja blogikirjoitus herättävät miettimään millaiseen nykyisyyteen ja tulevaisuuteen, niin henkilökohtaisen elämän ja kasvun kuin työelämän ja yhteiskunnankin kannalta, ”historiaton” lukio oppilaitaan ohjaa ja valmistaa. Luokkaistumisen lukio Iida Mäntyniemi Vuodesta 2016 alkaen Suomessa on ollut meneillään opetus- ja…
19.6.2019
Pitkän matematiikan vaikutus yliopiston opiskelijavalinnoissa on ollut viime aikoina tapeteilla. Ajattelin jakaa omia muistikuviani Vehkalahden yläasteelta (kuhnta yhdistynyt Haminaan ja entinen koulurakennus tuhottu homekouluna) ja ajatuksista linjasta yläaste (nyk-. yläkoulu) – lukio – yliopisto.Oppilaanohjaus yläasteella oli sangen yksioikoista. Merkittävin istunto oli 9. luokalla eli vähän ennen lukioon tai ammattikouluun siirtymistä. Itse halusin luonnollisesti lukioon ja…
Tunnilla oli puhetta opiskelijoiden kanssa fiktiivisten elokuvien antamasta historiakuvasta. Ohessa lista, jolla pääsee alkuun eri aikakausiin tutustuessa. Tarkoituksena ei ole katsoa kaikkea vaan listasta voi valita mieleisiään. Osaa voi olla … Lue loppuun →