Sotilassoittajat 1700-luvun lopun Suomessa1700-luvun lopun Suomessa sotilassoittajilla oli keskeinen rooli musiikkielämän kehityksessä. Heidän vaikutuksensa ulottui niin sotilasyhteisöjen kuin siviilielämänkin piiriin.Sotilassoittajien tehtävätSotilassoittajien tehtävät olivat monipuolisia ja vaihtelivat eri aikoina. Heidän pääasiallinen tehtävänsä oli kuitenkin palvella sotaväkeä.

Lue lisää

 *konserttilippu saatuKuopion konservatorio täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Tämän kunniaksi he loivat yhteistyössä Savonia-ammattikorkeakoulun ja Ingmanedun kanssa musiikkia, tanssia ja muotoilua yhdistävän näytöksen Talo kulman takana. Esitys (5.5.2024) pohjautui Jenni Erkintalon ja Réka Királyn kirjaan Talo kulman takana (2016). "Kirja kertoo erilaisuuden hyväksymisestä ja rohkaisee pohtimaan omaa elinympäristöä. Konservatorion omana teemana lukuvuonna 2023–2024 on yhteisöllisyys, ja…

Lue lisää

Turku 1800-luvun puolivälissä. Maalannut P.J. Fegth C. Fahlcrantzin maalauksesta tehdyn Joh. Cardonin litografian mukaan. Kuva: Turun museokeskus, Turun kaupungin taidekokoelma. Turun yliopiston Suomen historian oppiaineessa alkoi tammikuussa 2024 tutkimushanke, jossa tarkastellaan Turkua ja Pariisia ooppera- ja teatterikaupunkeina vuosina 1790–1840. Svenska litteratursällskapet i Finlandin rahoittamassa hankkeessa Opera i periferin? Åbo och Paris som musik- och teaterstäder…

Lue lisää

Lue lisää

Lue lisää

In the present essay, I review and evaluate the three main hypotheses about the historical background and emergence of the nonsense syllables in the chant tradition of teretismata and kratēmata in Byzantine music. The different historical hypotheses as to the historical roots and development of this singing practice are examined and analyzed thoroughly, namely those…

Lue lisää

Lue lisää

The term hagiosophitikon is quite well-known in Byzantine chant, where it occurs in manuscripts from the 14th century onwards: Most often one encounters the designation hagiosophitikon in rubrics of settings of Psalm 1 (Μακάριος ἀνήρ) and Psalm 3 (Κύριε, τί ἐπληθύνθησαν οἱ θλίβοντές με). Nevertheless, neither the exact meaning of hagiosophitikon has ever been clearly…

Lue lisää

Cyril of Jerusalem’s notion of ecclesiastical music and praise has received very little attention in academic research. When mapping this territory, I found that the Cyrilline gradation between each stage of the ecclesial initiatory process was reflected in the author’s view of the ability of the catechetical audience to participate in psalmody. First, the early-stage…

Lue lisää

Paper presented at the ISOCM Conference in Joensuu in 2021.

Lue lisää

During the Easter Week of 1999, the composer John Tavener (1944-2013) visited the Holy Trinity Archdiocesan Greek Orthodox Cathedral in New York City, to attend a unique concert, that occured under the auspicies of His Eminence Archbishop Spyridon, featuring Tavener's sacred para- liturgical music, conducted by the late maestro Dino Anagnost (1944-2011). Using this event…

Lue lisää

Turun kaupungilla on hupaisa sivu Suomen historian merkkipaaluja: Ensimmäisenä Turussa. Tietoihin luvataan ottaa korjauksia, joten niillä on jonkinasteista luotettavuutta. Uskotaan siis, että vuonna 1773 "Kansalaiset nauttivat maamme ensimmäisestä julkisesta konsertista Turun Akatemian juhlasalissa." Myöhemmästä konserttielämästä on varmasti huolellista selvitystä, mutta laiskuudessani lainaan käsillä olevaa Panu Savolaisen väitöskirjaa: "Säännölliset ’julkiset’ konsertit Turussa alkoivat vuonna 1791 Turun soitannollisen seuran…

Lue lisää

Tässä artikkelissa paneudun The Wicker Man (Britannia 1973) -elokuvaan sekä sen scoreen, ja erittelen niiden luomia merkityksiä. Ennen kaikkea voidaan kysyä, miten musiikki luo elokuvan tunnelman ja minkälaisia viestejä se pyrkii välittämään katsojalleen. Elokuva voidaan lokeroida kauhuelokuvaksi, mutta scoren sisällöstä johtuen se voidaan myös määritellä musikaaliksi.

Lue lisää

Tässä artikkelissa tarkastelen maskuliinisuuden representaatiota elokuvassa Lainsuojaton Josey Wales. Kiinnitän kontekstuaalisessa lähiluvussa huomiota erilaisiin musiikillisiin merkkeihin, joiden avulla ilmennetään maskuliinisuutta. Käytän tapausesimerkkinä elokuvan alkutekstijaksoa, joka kuvaa päähenkilö Walesin vaiheita Amerikan sisällissodassa. Alkutekstijaksossa keskiössä ovat Jerry Fieldingin alkuperäismusiikin militaariaiheet, jotka yhdistetään stereotyyppisesti maskuliinisuuteen.

Lue lisää

1990-lukua muistellaan ja nostalgisoidaan nykyään paljon. Onhan se yksi pohjavirroista myös tässä Nuoruusdisko-blogissa. Tässä haluan kuitenkin nostaa esiin yhden ajatuksen 1990-luvusta - se ei nimittäin ole vain ysäriä.Mielikuvissa 90-luvun kodit ovat silkkaa ysäriä: laavalamppuja, puhallettavia tyynyjä, kuviot ja kuosit ovat vain ysäriä ja kaikki on vaaleaa puuta. Vaan miten se mahtoi oikeasti olla? Ei aivan…

Lue lisää

Kuumat ja viileän sateiset kesät vuorottelivat Suomen yllä 1990-luvulla. Oikeastaan 90-luvun kesät ovat juuri sellaisia kuin 2010-luvunkin: säät vaihtelevat, ihmiset grillaavat, jalkapalloa pelataan. Silloin tällöin huomio kiinnittyy yhteen isoon (tai isohkoon) uutistapahtumaan.Lehdissä, myös näin 10. heinäkuuta, näkee paljon viitteitä kulloisestakin ajasta. 1990-luvun alussa kasarin nousukausi oli jo päättynyt ja lama oli joko alkamassa tai oltiin…

Lue lisää

Miltä Helsinki oikein kuulostaa? Kaupunkimaisemaan liittyvät äänet ovat helsinkiläisten yhteistä kulttuuriperintöä, kollektiivista historiaa. Aamukahvia Kauppatorilla on vaikea kuvitella ilman taivaalla liihottavien lokkien ja ohimenevien ratikoiden ääniä. Kaupunkiäänet vaikuttavat meihin jokaiseen eri tavalla. Toisille ne jäävät taustaääniksi, jotka huomaa vasta sitten kun ne vaikenevat. Joihinkin kaupunkilaisiin äänet vaikuttavat voimakkaasti eikä niistä tunnu pääsevän eroon vaikka haluaisikin.…

Lue lisää