Musiikkitieteen ahdinko, alan professuurien jäädyttäminen, opetushenkilöstön määrän romahtaminen ja opiskelijoiden alanvaihtoajatukset erityisesti Helsingin yliopistossa ovat vihdoin ylittäneet uutiskynnyksen. Sytykkeenä ovat olleet toimittaja Vesa Sirénin kaksi laajaa artikkelia Helsingin Sanomien kulttuuriosastolla helmi–maaliskuussa (Sirén 2021a ja 2021b).

Lue lisää

Millä tavoin laulajat aistivat kehonsa materiaalisuuden laulaessaan? Miten kehon materiaalisuus ilmenee refluksia sairastavien laulajien laulamiskokemuksissa? Artikkelissa tarkastellaan kehon ja äänen materiaalisia yhteismuotoutumisia sekä analysoidaan laulajien ja laulun harrastajien vapaasanaisia vastauksia internet-kyselyyn. Teoreettisena kehyksenä on pragmatistiseen soomaestetiikkaan pohjautuva vokaalinen soomaestetiikka, pragmatistinen estetiikka sekä lauluntutkimus.

Lue lisää

Musiikinhistoriassa vähän käytetyt lähteet tarjoavat entistä monipuolisemman kuvan musiikista osana kaupunkikulttuuria ja -yhteiskuntaa Ruotsin ajan Suomessa. Musiikinharrastuksen kehitys Helsinki-Viaporissa asettuu niiden avulla myös laajempaan kansainväliseen yhteyteen.

Lue lisää

Artikkeli tarkastelee erilaisia rytmin käsitteeseen liittyviä luokitteluja ja teorioita semioottista näkökulmaa vasten. Rytmiä ei käsitellä ainoastaan musiikin sisäisenä ilmiönä vaan laajemmin maailmankaikkeuteen ja elämään kietoutuvana käsitteenä.

Lue lisää

Pertti Sutinen (1944–2019) oli viulisti ja viulupedagogi, joka vaikutti merkittävästi viulunsoiton ja viulupedagogiikan kehittymiseen Suomessa. Tässä artikkelissa kuvataan Pertti Sutisen elämää ja toimintaa sekä tarkastellaan hänen pedagogisia näkemyksiään ja venäläiseen viulukouluun pohjautuneita opetusmenetelmiään.

Lue lisää

Mikko Ojanen väitteli 18.12.2020 Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa aiheesta User stories of Erkki Kurenniemi’s electronic musical instruments, 1961–1978. Kirjoitus perustuu hänen Lectio praecursoria -luentoonsa. Vastaväittäjänä toimi Goldwin Smith Professor of Science and Technology Studies Trevor Pinch (Cornell University) ja kustoksena professori Heta Pyrhönen (Helsingin yliopisto).

Lue lisää

Artikkeli käsittelee lokakuussa 2019 Pasilassa avattua musiikkimuseo Famea. Musiikkimuseota tarkastellaan ensisijaisesti kulttuuriperintöalan toimijan näkökulmasta. Museota koskevat havainnot on kerätty kahdella marraskuussa 2019 toteutuneella museovierailulla, jotka dokumentointiin muistiinpanoin ja valokuvin.

Lue lisää

During the era of late antiquity (fourth through seventh centuries AD), as part of the early Byzantine Empire yet with distinctive articulation, Syriac Christians fashioned a liturgical tradition performed through a brilliant array of sung poetry, crafted by the likes of St. Ephrem the Syrian (d. 373) and St. Jacob of Sarug (d. 521). While…

Lue lisää

Lue lisää

Lue lisää

Lue lisää

Lue lisää

This practical paper aims to give conductors some specific and immediately applicable techniques to increase tone quality in a choir. Specific focus is placed on a kinesthetic approach to sound building and how it can be applied to the rehearsal process to enhance choral technique. A traditional approach to conducting is melded with the kinesthetic…

Lue lisää

This paper explores the spiritual dimension of choir directing – how personal prayer and spiritual growth impact the work of choir directors.

Lue lisää

The book The New Leimonarion was published in Venice in 1819. It contains martyrdoms, old and new, and narratives of the lives of saints. New services dedicated to the New Martyrs on Chios island were added in the Neon Leimonarion by St Nikiforos of Chios. These services do not belong to the official texts of…

Lue lisää

The current panorama of Orthodox Chants in Portuguese communities relies on a multi-linguistic (Slavic, Greek, English, Portuguese) and multi-alphabetical (Cyrillic, Greek, Latin) repertoire often assembled through an amalgamation of annotated photocopies (sometimes of poor quality) or manuscripts with different handwritings. We aim for the preparation and publication of a set of scores, with texts in…

Lue lisää

Since April 2001, Eastern Orthodox Christian music has been an important presence in the concert life of Portugal. Also in 2001, the first ensemble to perform this kind of music in Portugal was founded, Pravoslava. Since then, a number of choirs of international renown from different countries, such as the Bulgarian ensemble Ioann Koukouzelis, the…

Lue lisää

This is a pioneering project with the objectives of creating an overall panorama of the expressions of Orthodox chant in Portugal, in a plurality of contexts, and of establishing specific strategies for future projects. In this first phase, this is carried out through research into the historical, patrological, iconographical, sociological, stylistic and performance aspects; through…

Lue lisää

The main protagonist of the 19th century reformation, Chrysanthos, bishop of Madyta, as well as important 20th century scholars such as Constantinos Psachos and Gregorios Stathis, claimed that old Byzantine melodies transferred unchanged over the centuries through a process called “exegesis”. According to them, this was a kind of transcription of the melodies from a…

Lue lisää

The study of Orthodox Christian worship and church music has traditionally focused on historical research, but interest in the present day and the use of ethnomusicological methods is gaining ground among scholars around the world. In Finland, only sporadic observations of church music repertoire and liturgical practices have been published so far. Worship is a…

Lue lisää